Als kaakchirurg Gertjan Mensink de TEAMS-call voor dit gesprek opent heeft hij net een vier uur durende operatie achter de rug, waarbij hij beide kaken van de patiënt heeft verplaatst. Hij vertelt meteen enthousiast:
‘Veel mensen denken dat het daarom gaat, om de ingewikkelde uitdagende operaties. Maar juist de afwisseling van opereren en de polidagen maakt mijn werk ontzettend leuk. Op de poli kan ik echt de tijd nemen om mensen, groot en klein, te spreken. Ik doe dan kleine verrichtingen, zoals verstandskiezen verwijderen en implantaten zetten. Terwijl ik op de OK juist te maken heb met traumagevallen of kaakverplaatsingen. Mijn passie ligt bij de behandeling van kinderen. Kinderen die bijvoorbeeld een tand te veel hebben of een hoektand die in de kaak ligt. Ook doe ik graag autotransplantaties, waarbij ik tanden van de ene naar de andere kaak verplaats. Bijvoorbeeld bij kinderen die bepaalde tanden missen.
Samenwerking MKA groep
Onze maatschap bestaat uit zeven kaakchirurgen. De fusie tussen het St. Franciscus ziekenhuis in Roosendaal en het St. Lievensberg ziekenhuis in Bergen op Zoom was voor ons de aanleiding om de samenwerking te zoeken met de MKA groep. We hadden wel oren naar verzelfstandiging en wilden graag meer zelf de regie. In het ziekenhuis is het heel moeilijk om iedere specialist goed te kunnen bedienen. Dat is geen onwil. Iedere specialist wil wat anders, en als kaakchirurg ben je ook nog eens echt anders dan de andere specialisten die in het ziekenhuis actief zijn. We hebben geen DBC’s maar wel een tariefstructuur (CTG), het zijn tandartsen in plaats van huisartsen die verwijzen en we doen veel kleine ingrepen op de poli terwijl anderen alleen spreekuren draaien. Computersystemen die voor andere specialisten werken, zijn voor ons net niet handig en ga zo maar door.
MKA groep is een flexibele organisatie puur gericht op kaakchirurgie. Zij zijn juist in staat die hele tandartsengroep te bedienen, ze zijn niet anders gewend. Het was daarom fijn om de verzelfstandiging samen met MKA groep te doen, zij hebben veel ervaring en hielpen ons met zaken als HR en het opzetten van een cliëntenraad. Zo zijn de ZBC’s in Bergen op Zoom en Roosendaal ontstaan. De samenwerking met MKA groep zorgt ervoor dat we veel makkelijker en flexibeler kunnen sturen en daardoor ontstaat er ook ruimte voor innovatie.
Innovatie in de MKA chirurgie
Bij innovatie is de patiënt altijd het uitgangspunt. Waarbij we onszelf iedere keer de vraag stellen ‘is dit gunstig voor de patiënt?’. Een mooi voorbeeld van innovatie binnen MKA groep is ons sedatie spreekuur. Je hebt drie manieren om een kies te verwijderen. 1. Met lokale verdoving. 2. In het ziekenhuis onder volledige narcose en 3. Onder sedatie (klein roesje). De laatste optie is een prachtige tussenoplossing voor mensen die angstig zijn, zonder de OK daarmee te belasten. Samen met de MKA groep hebben we dit idee binnen zes weken opgezet, een anesthesie team benaderd en binnen twee maanden draaide het in de praktijk. We draaien nu twee keer per maand een ‘sedatie spreekuur’, waarbij we 15 tot 18 patiënten per dag helpen. Die mensen zijn hartstikke blij, ze hoeven niet naar een ziekenhuis en zijn maar twee uurtjes kwijt in plaats van de hele dag. Dit is ook voor de zorgverzekeraars gunstig.
Een ander goed voorbeeld is de groep patienten die bloedverdunners gebruiken en hier tijdelijk mee dienen te stoppen vanwege bijvoorbeeld het verwijderen van een kies. Voorheen werd dat bepaald aan de hand van een bloedafname. Erg belastend voor de patiënt, want deze moest een uur eerder aanwezig zijn. Op een gegeven moment werd duidelijk dat dit ook middels een vingerprik vast te stellen was. Samen met MKA groep hebben we dit direct weten te introduceren, waardoor patienten geen nieuwe afspraak hoeven te maken en meteen behandeld kunnen worden. Dat vind ik leuk, zo kunnen we de patiënt echt van dienst zijn en veel laagdrempeliger helpen. Snel kunnen schakelen is een enorm voordeel van de MKA groep ten opzichte van werken met een ziekenhuis waar wet & regelgeving ongewild voor vertraging zorgt.
De juiste zorg op de juiste plek
De voorbeelden over hoe wij innoveren past ook weer bij de juiste zorg op de juiste plek. Ik merk aan de patiënt dat de ZBC’s erg gewaardeerd worden. Het is allemaal wat laagdrempeliger. Je kunt het je wel voorstellen, als je komt om een verstandkies te verwijderen ben je niet echt ziek. Mensen komen dan liever niet in een groot ziekenhuis waar ze een uur moeten lopen. Nee, ze parkeren voor de deur en twee tellen later zitten ze in de wachtkamer. We hebben een soort privé kliniek setting gecreëerd. Ze worden altijd op tijd geholpen, door dezelfde kaakchirurg, met dezelfde expertise als in een ziekenhuis. Maar we hebben het ziekenhuis ook nodig. Als je echt ziek bent of verschillende fracturen door een trauma hebt, dan moet je geholpen worden in een ziekenhuis. Echter er is een heel groot stuk zorg, misschien wel de helft, die niet in een grootschalig ziekenhuis hoeft plaats te vinden. Dat kan heel goed in een kleinschalige ZBC.
Patiëntgericht werken
Bij MKA groep staat patiëntgericht werken voorop. Het gaat namelijk niet alleen om de patiënt beter maken. De patiënt moet vooral tevreden zijn. Het gaat om functioneel herstel. Ik gebruik even een voorbeeld buiten ons vakgebied. Stel een mevrouw heeft een kapotte knie. Dan is de vraag wat wil zij straks nog met haar knie doen? Wil ze topsport bedrijven of alleen haar hondje kunnen uitlaten? Daar zitten namelijk heel andere therapieën aan vast. Bij de MKA groep zijn we daar heel bewust mee bezig. We werken met KPI’s, in ons vak ook wel PROMS (patient related outcome measurement) genoemd. Juist omdat MKA groep puur op kaakchirurgie gericht is, kunnen we heel gericht patiënttevredenheid meten. Het sedatiespreekuur en de vingerprik zoals genoemd zijn ook mooie voorbeelden van patiëntgericht werken. Daarnaast stimuleren we patienten om hun mening te geven. Op die manier kunnen we inspelen op de behoeften van de patiënt en onze zorg continu verbeteren.
Samenwerking met tandartsen
Patiëntgerichtheid speelt ook in de samenwerking met de verwijzende tandarts een belangrijke rol. We hebben beide hetzelfde doel. We hebben korte lijnen. Tandartsen nemen ook vaak contact met mij op voor advies. Of ik even mee kan kijken bij gemaakte foto’s. Op die manier proberen we een stukje ‘e-consulting’ aan te bieden. Ook proberen we twee keer per jaar een klinische avond te organiseren voor tandartsen. Dan spreek je elkaar even live. Altijd prettig om er een gezicht bij te hebben als je met elkaar moet overleggen.
Leuk om te weten over Gertjan:
Gertjan (42), geboren en getogen in Groningen, is een echt familiemens, kookt graag voor vrienden en is op zondag regelmatig te vinden in de Johan Cruijf Arena om Ajax aan te moedigen. Tijdens zijn studie tandheelkunde in Amsterdam werd de interesse voor de chirurgie gewekt. Na een chirurgie stage in Zuid Afrika weet hij het zeker en gaat vervolgens Geneeskunde studeren. Om kaakchirurg te worden dien je namelijk zowel tandarts als arts te zijn. Na het afronden van zijn studie Geneeskunde kan hij beginnen aan de opleiding kaakchirurgie, waar hij ook nog weet te promoveren. Na 14 jaar in Amsterdam gestudeerd te hebben vertrekt hij naar Breda waar hij nu samen met zijn vrouw (ook tandarts), zoon en twee dochters woont.