Eind 2021 spraken we kaakchirurg Robert Mooren (59) vanuit zijn thuiskantoor in een TEAMS-call. Een blik op de zolderkamer verraadt het sportieve karakter van Robert en zijn gezin. Fitness attributen en golftassen, hij vertelt er enthousiast over. Zo gepassioneerd hij over sporten en muziek praat, zo praat hij ook over zijn vak als kaakchirurg.
Patiënt centraal
‘Ik vind het belangrijk om open en duidelijk te zijn tegen de patiënt. Je moet niet autoritair willen zijn in het maken van of opleggen van keuzes. Heel vaak als ik brieven naar de tandarts stuur als het wat complexer wordt, stuur ik ook een kopie naar de patiënt zelf, zodat hij er ook vanaf weet. Ik heb geen problemen met mondigheid bij de patiënten, maar dat kan ook komen door de manier waarop ik werk. Als mensen vragen ‘wat zou u zelf doen?’ dan zeg ik dat het er niet toe doet wat ik vind omdat ze zelf de keuze moeten maken. Daarnaast ontvangen wij iedereen aan het bureau in plaats van in de tandartsstoel. Meteen in de stoel zitten is vrij beangstigend voor de patiënt en het praat ook niet prettig. De stoel staat vaak op een gekke plek en dan kan je elkaar niet makkelijk in de ogen kijken. Bij kinderen laat ik ze vaak zelfs aan het bureau zitten wanneer ik even in de mond moet kijken. Veel artsen denken dat deze manier van werken veel tijd kost, maar dat is niet zo. Daarnaast is de ervaring voor de patiënt veel prettiger.
Samenwerking met MKA
Sinds de samenwerking met MKA groep is mijn dagelijkse werk niet veranderd. De kracht van MKA groep is dat je autonomie in je werk behoudt en toch samenwerkt. En we worden ontzorgd. In het ziekenhuis moesten we zelf altijd alles regelen en nu wordt het voor ons geregeld. We moesten vechten voor onze belangen en dat kostte veel tijd. Als je bijvoorbeeld een apparaat wilde vervangen dan was je daar anderhalf jaar mee bezig. Nu schakelen we direct en snel met de directie. Daardoor zijn we niet alleen veel slagvaardiger geworden, maar kunnen we ook veel patiëntgerichter werken. Dat komt ook omdat onze positie veranderd is, sinds de samenwerking met MKA groep. We zijn huurder geworden van de polikliniek en de OK en de banden zijn allemaal formeel vastgelegd. Eén medewerker van de polikliniek regelt alle praktische zaken, zoals personeel e.d. en dat werkt gewoon fantastisch. Nu kunnen we zeggen ‘het bevalt ons eigenlijk niet zo goed, we gaan het extern doen.’ Die mogelijkheid heb je absoluut niet als je in het ziekenhuis zit.
Patiënttevredenheid
Vroeger vond ik het vooral leuk om de grote operaties te doen op de OK, het was spectaculair. Maar de laatste jaren vind ik het werk op de poli juist leuker. Het contact met patiënten, mensen met angst geruststellen, een goede sfeer creëren en het belangrijkste; patiënten tevreden naar huis laten gaan. In het kader van patiënttevredenheid was ik in het ziekenhuis één van de eersten die met ZorgkaartNederland werkte. Artsen waren toen nog bang dat mensen van alles over je zouden zeggen en waren afwachtend. Toen hebben wij het als MKA chirurgen opgestart en bleek het fantastisch te werken. We stonden altijd bovenaan! Ik ben zelfs nog een keer tweede geworden van alle Nederlandse artsen als “meest patiëntvriendelijke arts”. Een belangrijk onderdeel van onze participatie in de MKA groep is dan ook dat het niet alleen maar gaat over de handelingen die je uitvoert, maar ook over de juiste zorg op de juiste plek en dat allemaal ten behoeve van de patiënttevredenheid, want daar draait het om. Reviews zijn een fijne manier om te meten of onze patiënten tevreden zijn.
Kwaliteit van zorg
Bij de MKA groep voel ik mij een ondernemer. Als ondernemer heb je veel meer directe invloed om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Doordat je sneller nieuwe producten kunt gebruiken en sneller nieuwe technieken kunt toepassen, verbeter je ook de kwaliteit van het technisch handelen. Uiteraard allemaal in het belang van de patiënt. Een mooi voorbeeld is de aanschaf van een nieuw, behoorlijk kostbaar, Röntgenapparaat waarmee 3 dimensionale foto’s kunnen worden gemaakt. Deze foto’s laten informatie zien die het huidige apparaat niet toont. Nu moeten patiënten voor dergelijke Röntgenfoto’s eerst naar de Röntgenafdeling van het ziekenhuis om vervolgens een week later pas weer terug te komen om die foto’s op onze polikliniek te bespreken. Als we zelf een 3 D- Röntgenapparaat hebben kunnen we de resultaten direct bespreken, dat scheelt veel tijd voor de patiënt. Verder geeft dat nieuwe Röntgenapparaat betere (meer gedetailleerde) informatie dan het Röntgenapparaat van het ziekenhuis. Mensen zijn dan dus veel sneller en beter geholpen. Als we zo’n Röntgenapparaat via het ziekenhuis willen aanschaffen dan wordt er gezegd: “dat is te duur, die investering halen we er niet uit”. Bij MKA groep nemen we het op de koop toe dat het qua business case misschien niet winstgevend is. Het creëert namelijk wel een enorme verbetering in de patiëntbeleving en -tevredenheid en de informatie t.b.v. de diagnostiek. Dat is wat mij betreft echt de kracht van MKA groep.
Verwachtte ontwikkelingen op het gebied van MKA chirurgie
De hele zorg maakt een ontwikkeling door, vooral wat betreft “de juiste zorg op de juiste plek”. Tegenwoordig zie je veel kaakchirurgen die een paal in de grond slaan en zeggen: “hier gaan wij kaakchirurgie doen”. Die huren dan een paar kaakchirurgen in, vaak uit het buitenland of kaakchirurgen die maximaal 2 á 3 dagen per week willen werken, en gaan dan aan de slag met de meest eenvoudige poliklinische werkzaamheden en doen geen behandelingen van patiënten op de SEH van een ziekenhuis en ook geen grotere behandelingen in narcose. Dat wordt dan getolereerd door de zorgverzekeraar in gebieden waar lange wachttijden zijn, maar die zorg is niet breed. Door onze participatie in de MKA groep kunnen wij de MKA zorg voor de regio in de volle breedte blijven uitoefenen. We werken samen met de spoedeisende hulp van het ziekenhuis, poliklinische zorg van buiten het ziekenhuis en de OK in het ziekenhuis. Daarmee combineer je de voordelen van ondernemerschap met een behoud van een breed palet aan MKA zorg voor de regio.
Ook op technisch gebied zie je ontwikkelingen. Zo wordt er gewerkt aan robotisering van de verwijdering van verstandskiezen of het plaatsen van implantaten. Allemaal hightech ontwikkelingen waarvan ik denk dat het best toekomst heeft, maar het zal mijn inziens nog wel lang zal duren voordat dit ook in de dagelijkse praktijk kan worden toegepast.
Over Robert Mooren
Robert Mooren heeft zowel tandheelkunde als geneeskunde gestudeerd in Nijmegen. Tussen de studies is hij in dienst geweest als tandarts bij de marine. In 2000 is hij een maatschap aangegaan in Doetinchem en begonnen met een promotieonderzoek die hij in 2010 heeft afgerond. Hij woont samen met zijn vrouw (orthodontist) en 1 van de 2 kinderen in Velp. Zijn dochter woont op kamers. Robert golft, net als zijn kinderen, heel veel. Ook muziek luisteren en piano spelen, zijn belangrijke in het gezin.